Päls

Ta ställning för pälsdjuren!

Har du tröttnat på att se människor som bär äkta päls, många gånger i form av pälskragar? Majoriteten av all päls kommer från djur uppfödda på pälsdjursfarmer, vanligtvis mårdhund, räv, kanin, mink och chinchilla. Djurrättsalliansen inleder nu en kampanj för att bemöta folk som bär päls – delta genom att beställa hem ditt ”pälskit” helt gratis.

Allt fler av de stora internationella modehusen har valt att bli pälsfria, som exempelvis Prada, Armani, Versace, Burberry, Michael Kors, Chanel och Gucci. I Sverige arbetar Djurrättsalliansen med att påverka företag att bli pälsfria genom information och dialog. De allra flesta av landets butikskedjor och många enskilda klädbutiker och klädmärken har valt att hålla sina butiker och produkter helt fria från äkta päls. I januari 2022 meddelade Nordiska Kompaniet (NK) att de kommer att bli pälsfria. Detta efter möten med representanter från Djurrättsalliansen. Här kan du läsa mer om vårt arbete med pälsfri handel samt ta del av en lista över butiker och märken som är helt pälsfria.

 

Pälsindustrin innebär att djur dödas enbart för att vi människor vill bära djurens päls. I Sverige utgörs industrin av minkfarmer, där omkring 450 000 minkar föds upp och dödas varje år. Djur på pälsdjursfarmer trängs i små ståltrådsburar, som ofta leder till stereotypa beteenden. Det är upprepade rörelser, som att springa fram och tillbaks i buren. Andra beteendestörningar som är vanligt förekommande är pälsbitning, svansbitning och kannibalism. Rävar avlivas med elektricitet och minkar gasas till döds när de är omkring ett halvår gamla. Därefter flås djuren. Många pälskragar är gjorda av prärievargar (coyote) som skjuts, förgiftas eller fångas i saxfällor. Djurrättsalliansen har dokumenterat djurens verklighet på svenska minkfarmer under många år. Du kan se dokumentationen här.

Det är viktigt att bemöta människor som bär äkta päls. Vissa är medvetna om att de gör det,  men väldigt många är inte det. Därför kommer Djurrättsalliansen under andra halvan av februari månad uppmana våra supporters att beställa ett gratis ”pälskit” med visitkort och flygblad att dela ut till pälsbärare. Kitet innehåller även ett par affischer och klistermärken. Vi gör det som en gemensam kampanj, men var och en delar ut och sätter upp materialet på sitt eget håll.

Ibland kan det vara svårt att veta om det är äkta päls eller syntetisk. Är du osäker på hur man ser skillnaden, kolla här för att få lite tips.

Om du ser någon på stan, på tunnelbanan eller på bussen som bär någon form av päls från djur, gå fram och ge personen ett flygblad eller ett visitkort. Givetvis på ett trevligt och respektfullt sätt. Ofta brukar man komma långt med att inleda med ett leende och ett erbjudande: ”Skulle jag kunna få ge dig ett flygblad?”

Ibland kommer du dela ut material utan att prata med personen. I andra möten kanske du säger något kort när du räcker fram informationen som tas emot och det öppnar också upp för en fortsatt dialog. Det kommer även finnas vissa som känner sig ifrågasatta och därmed blir otrevliga, så tänk på att alltid överlämna information på ett trevligt sätt med ett respektfullt bemötande, då sannolikheten är större att informationen tas emot på ett bättre sätt.

 

 

 

Nedan följer tips på vad du kan säga för att överlämna informationen, inleda en konversation samt lämna en konversation:

Fraser att inleda med utan att öppna upp för konversation:

  • Jag skulle gärna vilja ge dig den här informationen, för jag hoppas och tror inte att du skulle bära päls om du visste vad pälsindustrin innebär för djuren.
  • Jag ber dig läsa det här kortet/flygbladet.

 

Fraser att inleda med för att öppna upp för konversation:

  • Jag ser att du har äkta päls på dig. Vet du hur pälsindustrin fungerar och vad den innebär för djuren?
  • Om jag säger att djur utsätts för extremt lidande för att deras päls ska hamna på kläder, vad tänker du då?
  • Har du sett filmer på hur djur behandlas i pälsindustrin?
  • Visste du att Canada Goose slutar sälja päls nästa år? Vad tänker du om det?

Vissa uppskattar inte att man kommer fram för att lämna information. Om personen inte verkar intresserad, blir defensiv eller säger någonting otrevligt föreslår vi att du säger något av följande, och lämnar situationen om du inte får den respons du önskar. Kanske har du ändå planterat ett frö till en tanke som kommer att utvecklas med tiden.

Om personen markerar att hen inte är intresserad kan du säga följande:

  • Jag förstår om du inte vill prata om det. Men det är inte konstigt att man inte har all information. Det är inte lätt för konsumenterna att veta, då klädindustrin inte upplyser om pälsindustrin. Många vet inte vad den innebär för djuren, och ändrar sin åsikt när de får tillgång till informationen.
  • Det är lätt att blunda, jag håller med. Men snälla, läs informationen.

Ibland kommer du dela ut material utan att prata med personen. I andra möten kanske du säger något kort när du räcker fram informationen som tas emot och det öppnar också upp för en fortsatt dialog. Det kommer även finnas möten som kan upplevas som obehagliga, där personen säger att det är hens personliga val. Personen ifråga kan också känna sig förolämpad och därmed bli otrevlig, så tänk på att alltid överlämna information på ett trevligt sätt med ett respektfullt bemötande, då sannolikheten är större att informationen tas emot på ett bättre sätt.

Vill du också ta ställning för pälsdjuren i vardagen genom att bemöta pälsbärare under andra halvan av februari?

Beställ material från oss och hjälp oss att dela ut det till personer som bär äkta päls. Vi skickar ut ett kit med affischer, flygblad, visitkort och klistermärken kostnadsfritt.
Beställ genom att skicka ett meddelande till oss: [email protected] eller
ring 072 – 300 39 00.

 

Mårdhundar är ett vanligt djurslag som man tillverkar pälsdetaljer som kragar av. De föds upp på pälsdjursfarmer. Bilden är tagen på en polsk pälsdjursfarm under 2021.

 

 

Fler nyheter
Köttindustrin

Brand i djurfabrik – tusentals grisar döda

2 600 grisar dog i en brand i en djurfabrik utanför Mellerud. Djurrättsalliansen har varit på plats för att dokumentera djurens fruktansvärda öde. 

Läs mer
Köttindustrin

Ett år sedan vi avslöjade lidandet på kycklingindustrins avelsgårdar

För ett år sedan chockerades allmänheten av våra filmer från svensk kycklingindustri, som SVT:s Uppdrag granskning publicerade i programmet ”Kycklingens pris”. Genom att arbeta undercover hos det största avelsföretaget i branschen kunde vi visa under vilka plågsamma förhållanden avelshönorna och tupparna levde och dog. Men trots starka reaktioner och hård kritik från experter ser djurens situation fortfarande likadan ut. 

Läs mer
Köttindustrin

Djur lever i misär på köttgård i Hälsingland

Djur som vadar i sin egen avföring och står instängda bland döda kroppar. Det är vad vi idag möttes av på en gård i Hälsingland som föder upp nötkreatur för köttproduktion.

Läs mer