1 december 2025
Kritik mot mjölkindustrin i Stockholms tunnelbana
”Mjölk ger starka men – för djuren i mjölkindustrin”. Djurrättsalliansens annonser riktar ljuset mot den verklighet som kor, kalvar och ungdjur lever i inom livsmedelsindustrin. Under veckan möts resenärer i Stockholms tunnelbana av nytagna bilder som skildrar djurens vardag på svenska mjölkgårdar.
På perronger runt om i Stockholm visas den här veckan bilder som står i stark kontrast mot den idyll av glada kor på gröna ängar som mjölkbranschen ofta lyfter fram i sin reklam. I annonserna har den välkända parollen ”Mjölk ger starka ben” skrivits om till “Mjölk ger starka men” för att synliggöra djurens faktiska levnadsförhållanden. Syftet är att visa vad kor, kalvar och ungdjur utsätts för och att sprida kunskap om vad människans mjölkkonsumtion innebär för djuren.
– Djurindustrierna är till stor del dolda och vi vill ge allmänheten en inblick i hur djur i Sverige behandlas på grund av människans mjölkkonsumtion. Utan insyn är det lätt att tro på mjölkreklamens idyll, men verkligheten för djuren ser helt annorlunda ut, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Visar separation mellan ko och kalv
En av annonserna visar ögonblicket då en nyfödd kalv separeras från sin mamma. I bildens nederkant står:
”En ko föder en kalv om året för att upprätthålla en hög mjölkproduktion. Direkt efter födseln separeras de och kalven placeras ensam i en box medan kons mjölk säljs till människor. Lev djurvänligt. Skippa komjölken.”
– Det är hjärtskärande att veta att kor föder kalv efter kalv som tas ifrån dem direkt efter födseln. Vi hoppas att många känner som vi – att det är oacceptabelt att behandla andra kännande individer på det här sättet, säger Malin Gustafsson.

Instängda kor och kalvar i ensamboxar
En annan annons visar en ko på ett gödseltäckt betonggolv och kor som står uppradade vid mjölkning. Under rubriken ”Mjölk ger starka men – för korna i mjölkindustrin” berättas om hur kor lever instängda större delen av sina liv och avlas för att producera så mycket mjölk att deras kroppar slits ut. När de inte längre är lönsamma slaktas de för att bli nötkött – omkring 65 procent av allt nötkött som produceras i Sverige kommer från mjölkindustrin.
En tredje annons visar en kalv isolerad i en så kallad ensambox och äldre kalvar instängda i en betongbox med spaltgolv. Texten beskriver hur tjurkalvar lever instängda tills de slaktas vid 1,5 års ålder för att bli kött.
– Det finns enkla sätt att sätta stopp för det här oetiska och systematiska utnyttjandet av djur. Vi kan stänga djurindustrierna och välja växtbaserat istället. Skippa komjölken helt enkelt. Då skulle kor och kalvar slippa få men för livet av vår konsumtion, säger Malin Gustafsson.

Fotona i annonserna är tagna av Djurrättsalliansen tillsammans med fotografen Animals are beings too, på flera olika svenska gårdar under 2025. På annonserna finns en qr-kod till en ny informationssida om mjölkindustrin som går att se här.
Stöd vårt arbete
Tillsammans kan vi vara den samhällsförändrande kraft som djuren så akut behöver. Deras situation bakom de stängda djurfabrikerna behöver belysas och förändras. Det är dags att avveckla djurindustrierna! Tack vare våra gåvogivare kan vi fortsätta granska, dokumentera och avslöja svenska djurindustrier. Alla bidrag, oavsett summa, gör skillnad och går till vårt arbete för en framtid där alla djur respekteras. Tack!
Lev djurvänligt
All mjölkproduktion i Sverige, även ekologisk, bygger på att kalvar tas från sina mammor. Korna i mjölkindustrin insemineras så att de föder en kalv om året. Detta eftersom kor, precis som människor och andra däggdjur, producerar mjölk för att de fött ett barn. Inom ett dygn efter födseln separeras kalven och kon, mjölken ska kunna säljas och drickas av människor. Lev djurvänligt – drick inte komjölk!