Just nu har Djurrättsalliansen en annonskampanj på bussar och spårvagnar i Göteborg. Annonsen skulle innehålla en bild på en kyckling som ligger ner på golvet i en av Sveriges djurfabriker. Men bilden nekades av annonsbolaget då djuret på bilden kunde uppfattas som skadat – trots att det är så kycklingarna i industrin ser ut.
I förra veckan sändes Uppdrag gransknings program ”Kycklingens pris” på SVT. Programmet baseras på filmer från kycklingindustrins största avelsföretag Aviagen, tagna av en person från Djurrättsalliansen som arbetat undercover. I samband med avslöjandet har Djurrättsalliansen nu en annonskampanj på bussar och spårvagnar i Göteborg. Tanken var att i annonsen visa en bild på en kyckling från en svensk djurfabrik. Men bilden, som föreställer en kyckling som ligger ner på ett golv, nekades av annonsbolaget då djuret på bilden kunde uppfattas som skadat.
– Vi tycker att det är anmärkningsvärt att vi i en annons inte får visa upp verkligheten – så som kycklingarna i industrin ser ut. Vad som istället borde ses som problematiskt är djurindustriernas förskönande och vilseledande marknadsföring som inte visar hela sanningen, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.
Av tidigare erfarenhet vet vi i Djurrättsalliansen att bilder från djurindustrierna som visar sjuka och skadade djur kan vara svåra för många att ta in och valde därför en bild på en kyckling utan sår eller uppenbara skador utanpå kroppen. Men ändå bad annonsbolaget oss att använda en bild på “en hel och frisk kyckling som inte ser plågad ut”.
– Även branschens egna bilder visar att det är så kycklingarna ser ut när de ligger ner. Industrin har avlat fram en fågel som växer onaturligt fort och den enormt snabba tillväxten leder till en lång rad välkända konsekvenser för djurens hälsa. En av de främsta är att de får ben- och ledproblem som gör att 90 procent blir halta, och många har svårt att gå. Och detta sker under deras väldigt korta liv, som bara är omkring 35 dagar, säger Malin Gustafsson.
I annonsen som nu syns i Göteborgs kollektivtrafik är det inte någon bild utan istället texten ”Här skulle det varit en bild på en kyckling från en svensk djurfabrik. Men bilden blev nekad. Tycker du också att allmänheten borde få ta del av djurens verklighet?Se Djurrättsalliansens senaste avslöjande”.
– Filmmaterialet från vårt avslöjande visar hur de så kallade avelsdjuren plågas och lever under miserabla förhållanden. Det djuren utsätts för av oss människor är en av vår tids största orättvisor och det måste få ett slut. Vi hoppas att så många som möjligt får upp ögonen för djurens situation och agerar genom att sluta äta djur, säger Malin Gustafsson.
Vad du kan göra:
- Välj vego – ät inte djur! Vill du ha hjälp, inspiration och tips för att leva mer djurvänligt? Kolla då in Veganutmaningen. En helt gratis mejltjänst där du som deltagare under 28 dagar får recept, svar på de vanligaste frågorna, massvis med vegopepp och mycket mer. Utmaningen börjar varje måndag och du anmäler dig här.
- Stöd vårt arbete och hjälp oss fortsätta visa djurens verklighet genom att bli månadsgivare. Vill du skänka en engångsgåva går det bra att swisha till nummer 123 0730 739 eller genom att sätta in din engångsgåva på vårt plusgirokonto 42 54 11 – 6. Stort tack för ditt stöd!
- Dela våra avslöjanden och nyheter så att fler får upp ögonen för djurens verklighet. Följ oss gärna på Facebook och Instagram.
- Tipsa oss: har du information eller material som du tror kan vara värdefullt för oss, eller kan du tänka dig att vara delaktig i att avslöja djurindustrier genom att arbeta undercover – ta kontakt med oss:
Mail: [email protected]
Tel: 072-300 39 00