Köttindustrin

107 miljoner djur dödas varje år – helt i onödan

I dagens Aftonbladet skriver vi om den nya statistiken från Jordbruksverket som visar att 107 miljoner djur dödades i Sverige under förra året. Detta rapporterade Djurrättsalliansen om förra veckan.

Djurrättsalliansen kämpar för en värld fri från djurförtryck och vill se ett slut på all djuruppfödning och all slakt. Djuren lever sina korta liv instängda i djurfabriker, vilket innebär lidande och djurplågeri. Under flera år har Djurrättsalliansen dokumenterat svenska djurindustrier och materialet kan du se på sidan Ett liv som gris och Djurfabriken. Sedan skickas de på lastbilar till slakterier där de går en brutal död till mötes. Djurrättsalliansen har arbetat undercover på svenska slakterier för att ge allmänheten en möjlighet att med egna ögon se vad som pågår bakom slakteriernas väggar. Se dokumentationen från svenska slakterier här

Fler nyheter
Djurförsök

Personal på SLU riktar kritik mot djurförsökscentret SWECCLIM

I mitten av juli kunde Djurrättsalliansen avslöja att det i Sverige planeras för ett nytt djurförsökscenter för försök på stora djur som hundar, katter, grisar och apor. Projektet kallas SWECCLIM och samordnare är Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Nu riktas kraftig intern kritik inom SLU mot djurförsökscentret i samband med en artikel publicerad av Upsala Nya Tidning.

Läs mer
Djurförsök

Linköpings universitet vill utsätta djur för skottskador

Linköpings universitet är ett av fem universitet samt en myndighet som är inblandade i det nya djurförsökscentret SWECCLIM som planeras i Sverige. Ansvariga för centret har hävdat att syftet med projektet är att minska och ersätta djurförsöken, men Djurrättsalliansen har tagit del av ett mejl från Linköpings universitet till Sveriges lantbruksuniversitet som inte alls nämner detta. Istället beskrives olika typer av djurförsök som skulle kunna utföras på Linköpings universitet, bland annat skottskador av djur.

Läs mer
Köttindustrin

Svenskt kött får EU-bidrag för att få unga att äta fler grisar

Branschorganisationen Svenskt kött får nu EU-bidrag för att driva en kampanj som absurt nog kallas ”Gilla gris”. Syftet med kampanjen är att få unga att äta fler grisar och öka köttkonsumtionen. Nu behövs din hjälp för att visa grisarnas verklighet inom grisindustrin.

Läs mer